|
anarchija.lt
POLITIKA
MALEIHA MALIK: SU MUSULMONAIS DABAR ELGIAMASI
TAIP PAT, KAIP PRIEŠ ŠIMTMETĮ SU ŽYDAIS
Šiandieniniame rasizme, nukreiptame prieš
musulmonus šiurpiai ataidi senasis antisemitizmas abi mažumos užgauliojamos ir
laikomos grėsmingomis saugumui.
Migrantams Rytų Londone grėsė persekiojimas ir
skurdas. Tikėdami vienu Dievu, jie buvo atsidavę savo šventajam raštui, tai lėmė
griežtus religinius įstatymus, sunkias bausmes ir lyčių nelygybę. Kai kurie jų
steigė atskirus religinius teismus. Vyrai dėvėjo tamsius drabužius ir nešiojo ilgas
barzdas; kai kurios moterys pridengdavo galvą. Karališkoji komisija įspėjo apie
mirtiną pavojų išskiriant save iš visuomenės. Politikai sakė, kad skirtingas
religinis apdaras yra atsiskyrimo ženklas. Kai kurie migrantai buvo ekstremistinių
politinių grupių dalyviai. Kiti aktyviai organizavosi, kad sunaikintų vakarų politinę
tvarką. Dalyvavusieji kampanijose prieš migrantus savo argumentus rūpestingai pagrindė
pasipriešinimu svetimšaliams ekstremistams, o ne rasei ir ne religijai. Vienas
britų ministras pasakė, kad mums gresia civilizacijų susidūrimas: jis kils dėl
vertybių; mūšis tarp progreso ir suvaržytos plėtros.
Visa tai prieš šimtą metų išgyveno žydų
migrantai, ieškoję prieglobsčio Didžiojoje Britanijoje. Politiniai judėjimai, kuriems
jie buvo artimi, buvo anarchizmas, o vėliau bolševizmas. Kaip ir dabartinio
politinio smurto ar netgi radikalaus islamizmo, remiamo D. Britanijos musulmonų mažumos,
atveju, anarchizmas ir bolševizmas užsitarnavo tik mažumos žydų bendruomenės
atstovų paramą. Bet tos pačios tautybės, etninio ir religinio išauklėjimo pakako,
kad, norint paaiškinti anarchistų išpuolius XX amžiaus pradžioje, būtų sukurtas
rasistinis diskursas.
Daugelis anarchistų buvo taikūs, bet kai kurie
rengė smurtingas atakas, tokias kaip Greenwicho observatorijos sprogdinimas 1894-aisiais,
tuomet apibūdintas kaip tarptautinio terorizmo išpuolis. Anarchistų smurtas buvo
tarptautinis fenomenas. Europoje jis pareikalavo šimtų gyvybių, įskaitant kelias
valdžios galvas, ir lėmė antiteroristinių įstatymų priėmimą. 1911 metais Londono
Sidnėjaus gatvėje įvykusioje apsuptyje policija ir karinės pajėgos susirėmė su
anarchistais. Smurtinė konfrontacija Londono širdyje sukūrė rasistinę moralinę
paniką, stigmatizavusią visą žydų bendruomenę. Buvo įrodinėjama, kad Londone
knibžda užsieniečių smurtautojų, o britų isteblišmentas buvo kaltinamas
išsižadėjimu. Rytų Londono žydai buvo apibūdinami kaip susvetimėję,
neintegralūs ir kenkiantys mūsų saugumui likus daug laiko iki kažkam
sugalvojant sąvoką Londonistanas.
Šiandien Vidurinieji Rytai meta iššūkį Amerikos
politinei ir ekonominei hegemonijai, ir tai pristatoma kaip civilizacinis konfliktas su
Islamu. Prieš beveik šimtmetį Rusijos revoliucija sukėlė šoko bangą Vakarų
valstybėse ir finansų rinkose. Antisemitai aiškino, kad žydų dalyvavimas
revoliucinėje politikoje buvo dalis benamių klajoklių žydų sąmokslo, kuriuo
siekta pakeisti Europos valstybes hebrajų tauta. Winstonas Churchillis, 1920 metais
būdamas valstybės sekretoriumi karo reikalams, savo straipsnyje Illustrated Sunday
Herald įrodinėjo, kad yra trijų kategorijų žydai geri, blogi ir abejingieji
ir kad jie yra pasaulinio sąmokslo, kuriuo siekiama sunaikinti civilizaciją ir
pertvarkyti visuomenę suvaržytos plėtros pagrindais dalis.
Žydai buvo didžiausia nekrikščioniška, tačiau
monoteistinė religinė mažuma Britanijoje. Jie virto viena iš su didžiausiu rasizmu
vertinamų tautų. Nepaisant svarbių skirtumų, elgesys su Britanijos žydais gali būti
palygintas su šiandieniniu rasizmu, nukreiptu prieš musulmonus. Pasikartojantys
rasistinio elgesio su žydais ir musulmonais britų visuomenėje modeliai turi būti
suprasti, kad galėtume plėtoti efektyvią nacionalinio saugumo strategiją.
Žydai, o dabar musulmonai buvo ir tebėra
kultūrinio rasizmo taikiniai: iš jų religinės kultūros kilę skirtumai yra
patologizuojami ir sistemingai atskiriami nuo buvimo britu sampratos. Tiek
antisemitinis, tiek antimusulmoniškas rasizmas susitelkia ties manymu, kad religinis
įstatymas konstruoja žydus ir musulmonus kaip grėsmę tautai. Keelio universiteto
socialinės antropologijos profesorė Pnina Werbner sako, kad žydai labiausiai rasiniu
požiūriu traktuojami kaip asimiliuota grėsmė nacionaliniams interesams, pasirodanti
krizės momentu. Musulmonai dabar reprezentuoja kitokią liaudiško velnio atmainą
tai socialinė grupė, kuri atvirai ir agresyviai stengiasi primesti savo religiją
nacionalinei kultūrai. Tai iš dalies paaiškina neseniai kilusį nerimą dėl
multikultūriškumo. Antifundamentalistiniai įvaizdžiai įteisina rasistinį
diskursą, nukreiptą prieš musulmonus, kuriuo naudojasi tiek intelektualinis
elitas, tiek tikri smurtaujantys rasistai, teigia Werbner.
Žydų palyginimas su musulmonais nušviečia dar
vieną Britanijos istorijoje atsikartojantį modelį: baimė dėl nesaugumo, asocijuojamo
su religine mažuma, virsta į rasistinį civilizacijos prieš barbarybę diskursą.
Amerikiečių filosofas Williamas Connolly po rugsėjo 11 spėjo, kad Al Qaidos
terorizmas generuos naujas baimes ir priešiškumus. Mūsų dienų makartizmas sujungs
valstybės vidaus saugumą su judėjų krikščionių tradicijoje egzistavusia
išskirtimi.
Kaip lengvai baimė dėl saugumo gali generuoti
moralinę paniką ir liaudiškus velnius, įrodė neseniai Londono mero Keno
Livingstono organizuota konferencija, siekianti debatais paversti neokonservatorių
tvirtinimus, kad dabar mes išgyvename naują civilizacijos konfliktą su barbarais.
Londono praeityje Rytų Londono brolių britų lyga rūpestingai vyniojo savo
priešiškumą, naudodami daugiau ne terminą žydas, o svetimtautis,
anarchistas ar bolševikas. Praeito mėnesio konferencijoje daugelis jų plojo
tarsi demonstracijoje, kol tie civilizacijų konflikto advokatai taip stengėsi
atskirti barbaro ir civilizuoto žmogaus kategorijas. Jie citavo Ayaan Hirsi Ali kaip
gero musulmono egzempliorių, paaiškindami, kokia civilizacija musulmonai
turėtų sekti. Hirsi Ali, kurio tyrimai yra finansuojami neokonservatyvaus Amerikos
Verslo Instituto, įrodinėja, kad Vakarai turėtų griebtis karo su Iranu nes galbūt
kitu atveju žus tūkstančiai nekaltųjų o prieš tai jis agitavo kariauti su Iraku.
Neokonai nori, kad mes vidaus saugumą traktuotume
kaip karą su fašizmu. Tokia manipuliacija Europos kovos su nacizmu atmintimi lyg
veidrodis atspindi kai kurių musulmonų, liepos 7 dienos sprogdintojų, propagandą
jie, cituojant Iraką, vadino save šventojo karo kankiniais. Atspindi ir tuos, kurie
vidaus antiteroristinę politiką vaizduoja kaip naują vakarų kryžiaus žygį prieš
milijardą musulmonų. Londono mero atsisakymas baigti kalbas apie karą yra
faktorius, padėjęs apsaugoti vidaus terorizmo baimę nuo jos, kaip rasinio civilizacijos
konflikto, suirimo Londono kultūrinėje įvairovėje. Kalbama ne tik apie neokonų karus
užsienyje arba politiškai korektišką antirasizmą, arba multikultūralizmą ir
netgi ne apie Britanijos piliečių musulmonų žmogaus teisių gynimą. Kalbama apie
visų Britanijos piliečių saugumą. Kaip praeitą savaitę įspėjo prokuroras Kenas
McDonaldas, jei norime apsaugoti savo saugumą, mes neturime pasiduoti iliuzijai, kad
kariaujame, ir elgtis su terorizmu kaip su nusikaltimu. Kai kasdieniai areštai
teroristams tampa neišvengiami, kai kasdien numatomas naujas antiteroristinis įstatymas,
būtinybė suvokti, kas vyksta iš tikrųjų gali tapti nebereikalinga.
Pagal The Guardian paruošė Kasparas Pocius
Į viršų
|
|