Henry O'Mad. Atsinaujinanti energija – alternatyvus vartojimas ar alternatyvų vartojimas?
politika

Go green       Užduosiu klausimą visiems tiems genų inžinieriams: ką gausime sukryžminę new-age žaliuosius hipius su korporacijų godumu?... Žinoma, kad biodizeliną! Akivaizdu, kad daugybė augalų gamina aliejų, o tinginiai sugalvojo jį panaudoti siekdami nevaikščioti pėsčiomis ir neminti dviračio pedalų. Terminas „atsinaujinanti energija“ vartojamas norint apibrėžti energijos šaltinius, kai galutinai neįrodyta, kad jie nėra atsinaujinantys.

 

Dr. T. N. B. Kaimalas iš Hyderabado sakė, kad aliejų galima išgauti iš daugybės augalų, ir išvardijo 25 aliejais turtingų augalų šeimas. Jis paskaičiavo, kad kultivuodami 100 000 000 hektarų, galėtume iš jų gauti 150 000 000 tonų ricinmedžio sėklų, o iš jų – 50 000 000 tonų aliejaus. Šimtas milijonų hektarų yra labai didelis plotas. Jis keturis kartus didesnis nei Jungtinės Karalystės (JK) plotas. Tokiu būdu, norėdami gauti 50 milijonų tonų kurui tinkančio aliejaus, turėtume užsodinti visą Jungtinę Karalystę, Prancūziją, Belgiją, Olandiją ir Liuksemburgą – ir nebeliktų vietos niekam kitam! Jei galėtume nuimti du derlius per metus, gautume 100 milijonų tonų aliejaus. Tai sudarytų trečdalį kasmetinio JAV importo, neatsižvelgiant į jų suvartojamą vietinę naftą. Šie skaičiai atskleidžia tikrąjį švaistūnišką Žemės energijos vartojimo mastą.

 

Tokiam vartojimo lygiui, tegu ir nevisiškai tiksliam, būtina monokultūra, kurios auginimui reikės ypatingai daug biocidų ir trąšų, kurie nebus tokie žali. Šio „sprendimo“ šalininkus galima sugrupuoti į dvi grupes: viskam pasiryžę verslo lyderiai ir kvaili profesionalūs aplinkosaugininkai. Panašu, kad labai mažai žmonių nori keisti savo tinginio įpročius, kad išgelbėtų gyvybę Žemėje. Jei tik pasiūlysi šiek tiek savidisciplinos, susidursi su begaliniu žmogaus teisių lobistų pasipiktinimu bei rūstybe.

 

Paulas Ehrlichas iš Stanfordo universiteto teigia, kad žmonija sunaudojo 40% pirminės energijos, kuri kiekvienais metais sukaupiama fotosintezės metu visoje planetoje. Žemė artėja prie fotosintezės galimybių ribos vien todėl, kad siekia aprūpinti turtingą „pirmąjį pasaulį“ visu tuo supakuotu šlamštu, kurį mums įbruko maisto klastojimo industrija. O dabar nuniokoti laukai dar privalės tiekti kurą milijardams aptingusių padarų, kurie darys bet ką, kad tik judėjimui iš vienos vietos į kitą nereikėtų naudoti savo energijos. Jei siekiame socialinio teisingumo, tai siekime jo visiems 5 milijardams, bet panašu, kad naujasis amžius šia prasme bus toks pat blogas kaip ir senasis.

 

Šis reiškinys jokiu būdu nėra naujas. Tinginystė nepastebimai smelkėsi į žmogaus genomą jau nuo priešistorinių laikų. Dabartis – tai paskutinis šio proceso šuolis į priekį, greičiausiai prasidėjęs prijaukinus šunį ir arklį. Paulas Shepherdas, kalbėdamas apie arklį, pasakė: „Šis naminis gyvūnas daugiau nei kas kitas simbolizavo ir suteikė pagreitį stichiškam pasauliniam planetos odos nulupimui... Nenuostabu, kad arklys yra pasaulio pabaigos Višnu ir Kristaus sostas. Kaip ir badas, mirtis ir maras, jis buvo apokaliptinis žvėris, atnešęs Artimųjų Rytų dangaus garbinimą ir kardą tūkstančiams nelaimingų čiabuvių bei ūkininkų nuo Meksikos iki Indijos“.

 

Kartu su hidroenergija, vėjo energija ir potvynių energija, augalinis kuras yra paskutinė technokratijos viltis išsilaikyti versle. Pažvelgus iš šviesesnės pusės bent jau atrodo, kad korporacijos po truputį pradeda suvokti, jog net jos netrukus susidurs su didelėmis problemomis. Visi tie vadinamieji „sprendimai“ nepastebi fakto, kad ne energijos šaltiniai yra problema. Trečiajame pasaulyje gyvenantys žmonės, sudarantys daugumą planetos gyventojų, pagal energijos suvartojimą nė iš tolo neprilygsta mums. Jie dažnai serga ir trumpai gyvena dėl to, kad Vakarų korporacijos atėmė iš jų visas geras žemes norėdamos mus permaitinti. Tie žmonės yra gyvas įrodymas to, kad turtingojo pasaulio energijos suvartojimas yra visiškai nebūtinas. Visi tie „atsinaujinantys“ energijos šaltiniai nieko nesprendžia, nes jie neturi jokio ryšio su problema.

 

Pagrindinė problema šiandien yra stulbinantis žmonijos mažumos sugebėjimas vartoti viską vis didesniais kiekiais. Štai čia ir yra didžiausia problema, nors apie ją mažai kalbama ir žinoma. Vietoje šios problemos matoma kita – kaip ir toliau kuo daugiau vartoti ir kaip rasti alternatyvius vartojimo objektus, nes dabartiniai senka. Žalieji guru vis mala tą patį šūdą apie žalos planetai mažinimą, o jų sekėjai sugeria visa tai ir siuntinėja savo laikraščius bei video įrašus, dalyvauja susitikimuose, rašo laiškus, perdirba savo ideologijas ir cituoja banalybes – daro viską, tik nesuvokia fakto, kad vakarėlis baigėsi ir artėja sunkūs laikai.

 

Mums pradeda trūkti vergų. Pasaulyje jau trūksta vergų žaliavos, o dykaduoniaujantys Vakarai per daug įpratę prie „gero“ gyvenimo, kad pažvelgtų realybei į akis. Velniai nematė tų kitų gyvybės rūšių, nes esant dabartiniam vartojimo lygiui mes net nesugebame aprūpinti visų žmonių. Dauguma žmonijos taip pat yra Vakarų vergai! Išmintingas vergų savininkas per daug nespaus savo vergų, nes iš mirusių vergų maža naudos. Mes nesame protingesni. Jau dabar gremžiame statinės dugną. Sunaudojome didesnę dalį mums pasiekiamos energijos ir semiame paskutinius likučius. Netrukus prasidėsiantis šios energijos grobstymas stambiu mastu tik pagreitins niokojimą, jau dabar pasiekusį pavojingus mastus. Tai, kad šie „sprendimai“ pateikiami kaip „žali“, yra kraštutinis dviprasmiško orveliško kalbėjimo pavyzdys. Tie žmonės skelbiasi žiūrį į naują ateitį. Žinoma, taip. Jie žvelgia tuo pačiu godžiu žvilgsniu, kaip ir pirmieji kolonistai žvelgė į „naująjį“ pasaulį prieš 500 metų.

 

etinis sopingas

 

Koks gi galėtų būti sprendimas? Viskas, ko reikia, tai suvokti esminę problemą – vartojimą. Tai labai paprasta. Mums reikia mažinti vartojimą. Tuojau pat. Ne tada, kai JT numatys kokius nors tikslus, ne kitais metais, kai vyriausybė dar šiek tiek pakels mokesčius. Kokia gyvybės forma mes esame, jei nuo tikros žūties gelbėsimės tik tuomet, kai gausime finansinį atlygį? Ar mes iš tikro tokie bejėgiai, kad negalime nebepirkti, kol to daryti mums nepaliepė vyriausybė? Ar iš tikro vyriausybė kalta, kad milijonai laisvai mąstančių individų keliauja apsipirkti į didžiulius nuasmenintus prekybcentrius, dažnai esančius už daugelio kilometrų nuo jų namų, prie specialiai tam pastatytų aplinkkelių? (75% aplinkkelių transporto JK sudaro vietinis transportas.)

 

Jau girdžiu kaip inkščiate ir teisinatės, kad neturite laiko, kad vietinės parduotuvės yra per brangios ar dar kas nors. Tačiau pats blogiausias ir sunkiausiai nugalimas pasiteisinimas yra pasirinkimo laisvė. Sakote: „Bet žmonės turi teisę rinktis, negalima jiems nurodyti, ką jie turi daryti“. Nekalbėsiu apie jūsų visišką aklumą kitoms gyvybės rūšims, tačiau kaipgi žmonės kitose pasaulio šalyse, kurie dėl žemės, auginančios maistą, kuris užpildo prekybos centrų lentynas ir kaupia riebalus ant jūsų šonų, buvo jėga išvyti iš savo namų ir sugrūsti į purvinus priemiesčių lūšnynus, kad kasdien matytų savo badaujančius ar parsidavinėjančius vaikus? O kaip su visomis tomis šeimomis, kurios buvo suniokotos karuose dėl resursų, kurių jos nei matys, nei gaus iš jų kokios nors naudos? Karuose, kurie reikalingi tik tam, kad užtikrintų nenutrūkstamą naftos srautą, kad tie išlepinti ir jautrūs žmonijos išsigimėliai galėtų naudotis savo „teise“ apsipirkti ten, kur jiems norisi. Ar tiems žmonėms nors per plauką rūpi kitų teisės?

 

Jie tvirtina, jos apie tai nežinojo, jie sako, kad neboikotuoja (atsiprašau, senas pavyzdys) Pietų Afrikos prekių, nes (o dabar išgirsite bukapročio zombio pareiškimą Nr.1) „neįmanoma boikotuoti visko, argi ne taip?“

 

Todėl jie neboikotuoja nieko!

Nuostabu!

Blausi šypsena, blausios akys, blausus protas.

 

Yra ir tų, kurie šiek tiek prisideda... „Aš šiek tiek prisidedu prie aplinkosaugos“, – sako jie. O dieve, žinoma, aš irgi turiu šiek tiek prisidėti prie savo šuns gerbūvio – trečiadienį po pietų jo nespardysiu! Jie yra tik avių banda (tokios avys buvo išvestos per tūkstančius metų... kaip ir dauguma žmonių), negalinti prisiimti atsakomybės net už savo pačių veiksmus. Jei perki maistą skardinėje – kas gi atsakingas už atvirą kasyklą, kurioje buvo kasama geležies rūda? Kas atsakingas už pesticidus, naudojamus skardinės turinio gamybai, ar transporto infrastruktūrą, užtiktrinančią, kad maistas klaidžiais keliais iš lauko pasiektų tave? Vyriausybė? Billas Gatesas?

 

Žinoma, ne. Aš pats turiu nebepirkti prekių. Aišku, negaliu per vieną naktį ištrūkti iš šitos parazitinės sistemos – jos gniaužtai pernelyg kieti, realių alternatyvų nėra arba jos dar tik gimsta ir yra labai trapios. Tačiau tai turi tapti mano prioritetu. Turiu ieškoti kitų vietų – kooperatyvų, mažų parduotuvėlių – ir remti jas. Susirasti kitų žmonių ir veikti kartu, tikintis, kad sustiprinsime vieni kitų pastangas. Galbūt alternatyvų radimas nebus lengvas, tačiau kitos išeities nėra. Jei alternatyva yra, tai reikia veikti nepaisant visų nepatogumų. Jei alternatyvos kam nors nerandama, paprastai tai nėra taip svarbu.

 

Sakoma, kad bendruomeninis žemės ūkis nerado sau vietos todėl, kad tam priešinosi korporacijos. O gal dauguma gyventojų pernelyg apatiški, kad to imtųsi?

 

Privalau nebedirbti sistemai nepaisydamas asmeninių sunkumų, su kuriais, ko gero, teks susidurti. Tai asmeniška. Čia nėra aiškaus tako, turime rasti jį patys ir padėti vieni kitiems. Mums nereikės lyderių, turime atgauti savigarbą ir nebepasikliauti kultinėmis figūromis bei žaliaisiais guru, kurie siekia visai kitų tikslų. Mums nereikia ekspertų, kurie pasakytų, ką mums daryti. Mes apsimetame, kad jie mums reikalingi, nes iš tikro mes nenorime nieko keisti. Nustokite vartoti.

 

Atrodo, kad toks žingsnis nieko gera nežada, tačiau jei jį žengsime, galbūt pradėsime naują gyvenimą.

 

www.eco-action.org vertė RB

2010 11 16

 

 

Komentarai  

 
0 # esu eko sraigtasneo Y-m-d H:i
Tai iš kur mums daugiabutininka ms išp.sti tos žemės? Tie naujieji dar radikalesni žalieji siūlo mums grįžti į kaimus. Sakau neblogai, bet kiek jame vėl p.stis reiktų. Tokie svaičiotojai nėra buvę kaimę, mūsiet. Kai pamačiau, vieno ekoanarchoūkio prancūzijoje(?) nuotraukas, kai chebra ch.jarina su kapliais kietą žemę, tai man bloga pasidarė. Tiek prisiminus save tokioj situacijoj, tiek apie juos pagalvojus.
Aj, dar yra tokie nagli radikalai ekologikai kaip anastasininkai. Pagal juos šeimos ūkis turėtų gyvent viens nuo kito per kilometrą, kad matai ūkių bangos nesimaišytų ir blogos savijautos nebūtų.
 
 
0 # Apie ekologijąLilo Y-m-d H:i
Anarchinis straipsnis. :-) Pritariu mažesniam vartojimui ir apsipirkimui tik tam tikrose mažose parduotuvėse (ir maloniau aptarnauja beje). Kaip tik neseniai klausinėjau savo mamos apie jos vaikystę (užaugo Rusijos kaimo gludumoje). Sako ten buvo ne gyvenimas, o išgyvenimas. Valgydavo pakanakamai, bet tik košės, duoną ir pieną (ožką turėjo). Mėsą matydavo retai. Apie žaislus ir pramogas nėra ka ir kalbėti. Bet užtat vartojo mažai, ekologiškas košės valgydavo. 5 km kasryt bet kuriuo oru į mokyklą pėdindavo. Pasikurendavo pečių ekologiškom malkom. Tualetas lauke. Sanmazgai pastatų viduje irgi prisideda prie energijos vartojimo. O be to mieste sunku. Kaime - dar įmanoma. Žodžiu labai gražu, labai ekologiška, bet vargo daug.
 
 
0 # nuZisizneo Y-m-d H:i
betgi čia nieks nesiūlo nei bėgt į kaimą, nei žemę su kapliais apdirbinėt. Čia tavo kalba tai lygiai tas pats atsikalbinėjima s ką nors keisti, kaip straipsnio autorius rašo. Neturiu žemės, todėl bybį dėjau ant visko... Kartą gyvenime mačiau, kaip sunku žemę dirbt, todėl leisiu šį darbą dirbti kiek toliau esantiems vergams ir palaikysiu dabar esančią padėtį, nes antraip gali tekti "žemę valgyt". Vienu žodžiu, ilgametės indoktrinacijos pasekmė. Man daug pasako jau vien tavo įsitikinimas, kad norint gauti derlių reikia kast, art, kapliuot. Paseno visa tai jau. Dabar žmonės auginasi gausų derlių net nejudindami žemės.
 
 
0 # nuZisizLilo Y-m-d H:i
Tavo pavyzdys su su sovietu kaimu netikęs. Nelaisvi žmonės autoritarinėje valstybėje- gerai dar, kad tiek turėjo. Aš tau galiu priminti, pvz., pirmųjų kolonistų atvykusių nešti "civilizacijos" į Ameriką. Tuo metu- laisvą šalį. Daugelis jų pastebėjo, kad čiabuviai toli gražu nėra vargšai, o dažnai savo gerbūviu jie toli lenkė atvykėlius. Jų dieta buvo neįprastai gausi kolonisto akims, antropologai suskaičiavo, kad naudojamų maisto produktų įvairovė buvo, tiesą sakant, stulbinanti tiems laikams- daugiau nei 200 skirtingo maisto rūšių. Jų rūbai, nors ir rėmėsi skirtinga estetika, buvo puošnūs, dailiai ir patikimai pagaminti ir praktiški. Visi čiabuviai turėjo stogą virš galvos. Jų visuomenė (Amerikos indėnų) beveik nežinojo prievartos. Tokie buvo "barbarai". Na, o kokie buvo tie "civilizuotieji " labai neblogai apžvelgta H. Zinno "peoples history".
 
 
0 # ...v. Y-m-d H:i
nepatinka man tas zemes prievartavimas, nepatinka visu gyvybiu rusiu naikinimas, bet kol kas dar negirdejau ne vieno protingo pasiulymo, kaip ta pakeisti. mazesnis vartojimas menkai ka pakeis. maziau vartodami zinoma, kad galim siek tiek sumazinti zemes alinima, bet tuo paciu atimame galimybe uzsidirbti duonos kasni is staripsnyje ivardintuju kaip vergai. lazda visada turi du galus. o grizti visiems gyventi i naturini uki tikrai ne iseitis ir net nediskutuotina ideja, nes absurdiska visiskai. keistis reikia, bet ka ir kaip? kas turit pasiulymu be tu jau atsibodusiu vartok maziau (as ir taip vartoju maziau, minimaliai valgau mesos ir perku preke lietuviska bei vazineju viesuoju transportu ir rusiuoju siuksles)? man atrodo, jog tai netures daug itakos. mano nuomone sumazinti vartojima ar padaryti ji "zalesni" tiek, kad isgelbeti "nezinau ka" neimanoma. per daug zmoniu gyvena zemeje. kalkuliuokit, protingieji kurmiai. labiausiai juoka kelia zaliuju netoliaregiskum as ir nemokejimas motyvuoti zmoniu: gelbekim banginius, gelbekim amazones miskus, gerbkim zemes teise... kamon, zeme nesprogs ir niekur nepradings. taip, bus nualinta ir nuskurdusi, bet pamazu atgims vienoj ar kitokioj formoj. tiesa, tempais, kurie mums neisivaizduojam i - tai uzims milijonus metu, bet kosminiais masteliais tai - akimirksnis. mums atrodo tai daug ir labai baisiai daug. ir neveltui, nes mes to galim ir nesulaukti. taip kad etiskai gyventi reikia ne del banginiu ar koalu, o del saves, nes tai mes neatlaikysim evoliucijos lenktyniu ir kas ironiska neatlaikysim, nes patys kertam saka, ant kurios sedim. reikia pakeisti poziuri i daugeli dalyku ir remiantis realiais faktais ieskoti iseities, o ne gelbeti "nezinia ka" abejotinomis priemonemis. pleistras ant luzusios kojos :-)
 
 
0 # !?!?!? Y-m-d H:i
i viska atsakymas yra kolektyviniai sodai gi jomajo...tikras sventasis gralis. veliau jau kurti kolektyviniu sodu bendrija. o jau is cia daug kas gali isplaukti. viskas saunu ir grazu, o jei isivaizduoti, jei tuos kolektyvinius sodus moderniai irengti, tai vaje vaje argi ne utopija?
P.S. cia viskas rimtai, kas nors gyvena salia kolektyviniu sodu?
 
 
0 # !?!?!? Y-m-d H:i
http://en.wikipedia.org/wiki/Terra_preta
 
 
0 # to (jhgf)v. Y-m-d H:i
skaityk visus sakinius, o ne tik tuos, kurie tave piktina. ir ne piktintis reikia, o pasiulymus teikti. ir pageidautina protingus ir pagristus. Ne pyktis cia susirinkom, o idejom dalintis. beje, jei galetumei pateikti "vienos įspūdingesnių korporacinių kapitalistų gynybos strategiju" paneigima ir pagristas alternatyvas (arba link'a, kur galeciau rasti info), mielai paskaitysiu ir gal net prisidesiu, jei jos busvertos demesio.
 
 
0 # ...v. Y-m-d H:i
http://www.ted.com/talks/auret_van_heerden_making_global_labor_fair.html
 
 
0 # nutas pats Y-m-d H:i
Nu man nesunku pamėtyt nuorodų, tu ir pats jų rastum jei norėtum. Paskaitinėk., pvz., čia:
http://www.globalissues.org/issue/2/causes-of-poverty
Pagristų alternatyvų yra, bet vieniems jos atrodo per menkai pagristos, kitiems- apskritai ne alternatyvos. Aš manau, kad veikiančios alternatyvos kuriamos (o ne pritaikomos iš modelio) realiai veikiančių realiomis aplinkybėmis žmonių. Todėl gera alternatyva būtų sąlygų laisvai veiklai sudarymas (ėgi ta pati anarchija). O tada jau pasimatytų ne viena ir ne dvi, o gal šimtai alternatyvų.
 
 
0 # "Alternatyva"flumen Y-m-d H:i
Buvusios Lietuvos kino studijos vietoje - ekologiški namai
http://lt.lt.allconstructions.com/portal/categories/35/1/0/1/article/3396


Čia ne visai į temą, bet apie alternatyvų gyvenimo būdą:
http://www.loftai.lt/
 
 
0 # ...v. Y-m-d H:i
http://www.ted.com/talks/auret_van_heerden_making_global_labor_fair.html
http://www.ted.com/talks/david_cameron.html
ir man atrodo, kad nederetu nuvertinti nei valdzios, nei tu "prakeiktu kapitalistu" vaidmens. visi turi ka pasakyti ir visi turi kuo prisideti. i problemas reikia pazvelgti is visu pusiu.(ziureti nuorodas)